Studentennet | Medewerkersnet | English | Mail de redactie

DOSSIERS


ONDERZOEK 27-09-2013
 

Eerste uitgave Nieuw Haags Peil

De Reflector als jaarlijks tevredenheidsonderzoek van De HHs is niet meer. In de plaats daarvan is er nu het Nieuw Haags Peil. Het NHP heeft hetzelfde karakter, maar nu met een thematische invalshoek en meer samenhang tussen de verschillende onderzoeken.

In zijn elfjarige bestaan kreeg De Reflector een steeds breder karakter: naast de resultaten van De Reflector (het tevredenheidsonderzoek onder studenten van De HHs), was er ook plaats voor de resultaten van de Startmonitor, de Nationale Studenten Enquête (NSE), de HBO-Monitor en analyses van het Onderzoekshuis Studiesucces. Dit jaar kiest de dienst Communicatie en Marketing ervoor om meer samenhang in de verschillende hogeschoolbrede onderzoeken te brengen. De resultaten verschijnen vanaf nu ieder jaar in het Nieuw Haags Peil.  

De belangrijkste bevindingen van 2013 op een rij:

Prestatieafspraken:

Er zijn prestatieafspraken gemaakt met het Ministerie van Onderwijs. Zo is bijvoorbeeld de streefwaarde voor 2015 met betrekking tot de tevredenheid over de docenten een 3.6. Uit de NSE van 2013 blijkt echter dat De Haagse momenteel een 3.48 scoort. Analyses tonen aan dat er nog wel wat te winnen valt op het gebied van de ‘stimulerende werking van de leeromgeving’ (inhoud opleiding en docenten).

Opleidingsniveau:

Het niveau van de opleiding ervaren studenten gemiddeld als een sterk punt. Opvallend zijn echter de perceptieverschillen tussen groepen studenten. Zo zijn vwo’ers minder vaak tevreden over het niveau dan mbo’ers (51 procent versus 63 procent) en ouderejaars zijn hierover minder vaak tevreden dan eerstejaars (61 procent versus 69 procent). Ook alumni lijken minder vaak tevreden: 44 procent van de werkzame alumni is het eens met de stelling dat de opleiding uitdagend was qua niveau. Dit roept de vraag op: waaraan ligt dit? Kan bijvoorbeeld het hbo-onderwijs in de hoofdfase uitdagender gemaakt worden voor deze studenten?

Docenten

Het College van Bestuur meent dat er een ‘cruciale’ rol is weggelegd voor de docenten om het studiesucces te verbeteren. Nu zijn studenten over het algemeen ‘(zeer) tevreden’ over de docenten als het gaat over contact en inhoudelijke kennis. Toch is er ook kritiek. De kwaliteit van de begeleiding, de mate waarin docenten inspirerend zijn en de didactische kwaliteit worden matig beoordeeld. In de open antwoorden valt bovendien op dat er veel opmerkingen worden gemaakt over docenten die zich niet houden aan de afspraken, die studenten niet gelijk behandelen en opmerkingen over onvoldoende vertrouwen.

Stages

Het valt op dat de tevredenheid over de voorbereiding op de stages in het algemeen laag is. Nog opvallender is dat er nauwelijks een correlatie is tussen enerzijds de stage-ervaringen en anderzijds de ‘algemene tevredenheid’. Het lijkt er dus op dat studenten stage-ervaringen nauwelijks associëren met onderwijsactiviteiten. De onderzoekers van het NHP stellen dan ook voor om actiever gebruik te maken van de stage-ervaringen binnen het curriculum.

Internationale studenten

De internationale studenten zijn vergeleken met de nationale studenten die aan één van de negen Engelstalige bacheloropleidingen studeren, maar ook met de nationale studenten die aan de Nederlandstalige bacheloropleidingen studeren.

Allereerst valt op dat de internationale studenten vaker tevreden zijn dan de nationale studenten. Ze lijken ook aan veel meer aspecten van het onderwijsaanbod een groter belang te hechten. Soms is dat logisch. Internationale studenten hechten bijvoorbeeld meer aan de kwaliteit van de campus en de studiefaciliteiten, omdat ze hier meer afhankelijk van zijn dan nationale studenten. Daarnaast valt op dat de nationale studenten die studeren aan de Engelstalige bacheloropleidingen vaker tevreden zijn dan de nationale studenten die studeren aan de Nederlandstalige bacheloropleidingen. Zij vinden de opleiding vaker stimulerend (59 procent versus 48 procent), en zijn vaker tevreden over de samenhang (65 procent versus 56 procent) en over de aansluiting van de inhoud bij actuele ontwikkelingen (67 procent versus 56 procent).

De vraag is hoe deze verschillen te verklaren zijn? Is het leerklimaat van de internationale opleidingen wezenlijk anders, trekken deze opleidingen andere type nationale studenten aan of zijn de docenten eenvoudig beter?

Wat denken jullie?

Het Nieuw Haags Peil is te vinden op medewerkersnet . Wil je alle onderzoeksresultaten van de onderzoeken apart bekijken? Ga dan naar Organisatie & Beleid > Beleidsonderzoek & Marktgegevens. Studenten vinden het Nieuw Haags Peil op Issuu. • YvV


ARCHIEF

  Jaar:
  Maand:
   
 

ONZE BLOGGERS

GENDER@TLH  
 
  I am not a feminist, but...

“You’re still a man, I thought you would have turned by now,” was a sentence by Jens van Tricht at the ‘Gender for Dummies’ session that made me wonder why are we still so afraid of the term ‘feminism’? Is it because ‘man’ is not in the word? Or equal rights and opportunities regardless of the sex just seems unacceptable? Lees verder >>

 
LAURA  
 
  Values

A major issue these days while looking into our future curriculum are these intrinsic values. While taking part in a co-creation session, organized by colleague Lenny van Onselen, we looked into the values we share and our future vision of the Industrial Design Education. It was interesting to see how we viewed Lees verder >>

 
LEONARD  
 
  Medezeggenschap: nu en in de toekomst

Onlangs flyerde ik voor de tussentijdse verkiezingen van de Hogeschoolraad. Wat ik terugkreeg waren vooral verraste reacties en vragende blikken. De medezeggenschapverkiezingen leven niet. En dat moet veranderen, omdat medezeggenschap cruciaal is voor de kwaliteit van ons onderwijs en onderzoek. Gelukkig zijn er plannen om voor de verkiezingen in januari 2017 het roer om te gooien. Lees verder >>