Studentennet | Medewerkersnet | English | Mail de redactie

DOSSIERS


ONDERZOEK 27-09-2013
 

Eerste uitgave Nieuw Haags Peil

De Reflector als jaarlijks tevredenheidsonderzoek van De HHs is niet meer. In de plaats daarvan is er nu het Nieuw Haags Peil. Het NHP heeft hetzelfde karakter, maar nu met een thematische invalshoek en meer samenhang tussen de verschillende onderzoeken.

In zijn elfjarige bestaan kreeg De Reflector een steeds breder karakter: naast de resultaten van De Reflector (het tevredenheidsonderzoek onder studenten van De HHs), was er ook plaats voor de resultaten van de Startmonitor, de Nationale Studenten Enquête (NSE), de HBO-Monitor en analyses van het Onderzoekshuis Studiesucces. Dit jaar kiest de dienst Communicatie en Marketing ervoor om meer samenhang in de verschillende hogeschoolbrede onderzoeken te brengen. De resultaten verschijnen vanaf nu ieder jaar in het Nieuw Haags Peil.  

De belangrijkste bevindingen van 2013 op een rij:

Prestatieafspraken:

Er zijn prestatieafspraken gemaakt met het Ministerie van Onderwijs. Zo is bijvoorbeeld de streefwaarde voor 2015 met betrekking tot de tevredenheid over de docenten een 3.6. Uit de NSE van 2013 blijkt echter dat De Haagse momenteel een 3.48 scoort. Analyses tonen aan dat er nog wel wat te winnen valt op het gebied van de ‘stimulerende werking van de leeromgeving’ (inhoud opleiding en docenten).

Opleidingsniveau:

Het niveau van de opleiding ervaren studenten gemiddeld als een sterk punt. Opvallend zijn echter de perceptieverschillen tussen groepen studenten. Zo zijn vwo’ers minder vaak tevreden over het niveau dan mbo’ers (51 procent versus 63 procent) en ouderejaars zijn hierover minder vaak tevreden dan eerstejaars (61 procent versus 69 procent). Ook alumni lijken minder vaak tevreden: 44 procent van de werkzame alumni is het eens met de stelling dat de opleiding uitdagend was qua niveau. Dit roept de vraag op: waaraan ligt dit? Kan bijvoorbeeld het hbo-onderwijs in de hoofdfase uitdagender gemaakt worden voor deze studenten?

Docenten

Het College van Bestuur meent dat er een ‘cruciale’ rol is weggelegd voor de docenten om het studiesucces te verbeteren. Nu zijn studenten over het algemeen ‘(zeer) tevreden’ over de docenten als het gaat over contact en inhoudelijke kennis. Toch is er ook kritiek. De kwaliteit van de begeleiding, de mate waarin docenten inspirerend zijn en de didactische kwaliteit worden matig beoordeeld. In de open antwoorden valt bovendien op dat er veel opmerkingen worden gemaakt over docenten die zich niet houden aan de afspraken, die studenten niet gelijk behandelen en opmerkingen over onvoldoende vertrouwen.

Stages

Het valt op dat de tevredenheid over de voorbereiding op de stages in het algemeen laag is. Nog opvallender is dat er nauwelijks een correlatie is tussen enerzijds de stage-ervaringen en anderzijds de ‘algemene tevredenheid’. Het lijkt er dus op dat studenten stage-ervaringen nauwelijks associëren met onderwijsactiviteiten. De onderzoekers van het NHP stellen dan ook voor om actiever gebruik te maken van de stage-ervaringen binnen het curriculum.

Internationale studenten

De internationale studenten zijn vergeleken met de nationale studenten die aan één van de negen Engelstalige bacheloropleidingen studeren, maar ook met de nationale studenten die aan de Nederlandstalige bacheloropleidingen studeren.

Allereerst valt op dat de internationale studenten vaker tevreden zijn dan de nationale studenten. Ze lijken ook aan veel meer aspecten van het onderwijsaanbod een groter belang te hechten. Soms is dat logisch. Internationale studenten hechten bijvoorbeeld meer aan de kwaliteit van de campus en de studiefaciliteiten, omdat ze hier meer afhankelijk van zijn dan nationale studenten. Daarnaast valt op dat de nationale studenten die studeren aan de Engelstalige bacheloropleidingen vaker tevreden zijn dan de nationale studenten die studeren aan de Nederlandstalige bacheloropleidingen. Zij vinden de opleiding vaker stimulerend (59 procent versus 48 procent), en zijn vaker tevreden over de samenhang (65 procent versus 56 procent) en over de aansluiting van de inhoud bij actuele ontwikkelingen (67 procent versus 56 procent).

De vraag is hoe deze verschillen te verklaren zijn? Is het leerklimaat van de internationale opleidingen wezenlijk anders, trekken deze opleidingen andere type nationale studenten aan of zijn de docenten eenvoudig beter?

Wat denken jullie?

Het Nieuw Haags Peil is te vinden op medewerkersnet . Wil je alle onderzoeksresultaten van de onderzoeken apart bekijken? Ga dan naar Organisatie & Beleid > Beleidsonderzoek & Marktgegevens. Studenten vinden het Nieuw Haags Peil op Issuu. • YvV


ARCHIEF

  Jaar:
  Maand:
   
 

ONZE BLOGGERS

LEONARD  
 
  China

Voor mij geen Herfstvakantie dit jaar, maar wel een boeiend en zeer inspirerend verblijf in het buitenland. Samen met de Commissaris van de Koning van Zuid-Holland en een aantal bedrijven reisde ik negen dagen door China. Lees verder >>

 
DANIELLE  
 
  Your Sisyphean Card

Step in my time machine, won’t you please? It’s the year 2001, and I am very excited to start ‘real’ college at the age of sixteen. I drove down to the campus, took an aptitude test, filled out a few forms, picked the classes I wanted to take, wrote a check, and that was that. I was in school for the year. I went to classes, took tests, and got grades. Lees verder >>

 
LARA & KIM  
 
  Aan Kim: Veelzijdig Marburg

Hey Kim, Ik woon nu ruim drie weken in Marburg en als er iets is wat deze stad karakteriseert is het wel de bijzondere mix van mensen die hier in de stad leven. Het is werkelijk een stad van uitersten, waar iedereen zichzelf durft te zijn. Daar kunnen wij Nederlanders nog wat van leren Lees verder >>