Studentennet | Medewerkersnet | English | Mail de redactie

DOSSIERS


BELEID 26-02-2013
 

Tim van Tongeren: ‘We willen onderzoeksmentaliteit in De HHs’

Tim van Tongeren

‘Ik heb me zorgen gemaakt over de hogeschool, maar heb nu met deze beleidsmatige, heldere keuze het gevoel dat het gaat gebeuren.’ Tim van Tongeren, programmadirecteur van het zwaartepunt ‘Een goed bestuur voor een veilige wereld’ heeft zin om ‘te knallen’.

De Haagse Hogeschool omschreef mei 2012 zijn gewenste profiel in het document ‘ Profilering en prestatieafspraken’. De Haagse kiest voor drie inhoudelijke zwaartepunten: ‘Ondernemerschap en innovatie in een tijdperk van globalisering’, ‘Goed bestuur voor een veilige wereld’ en ‘Kwaliteit van het leven: technologie voor gezondheid’. In het najaar werden programmadirecteuren aangesteld om die zwaartepunten verder vorm te geven. Link vraagt hen hoe ze dat doen.

Onderzoeksmentaliteit

‘Door onder meer globalisering en technologische ontwikkelingen worden mensen nu opgeleid voor werk dat verandert. Daar moeten ze op voorbereid worden,’ schetst Van Tongeren. Hij mist nog te vaak een onderzoeksattitude in het onderwijs op De Haagse en wil daar zo snel mogelijk verandering in brengen. ‘De Haagse loopt niet voorop met het integreren van onderzoek in het onderwijs, maar docenten kunnen er niet onderuit. Een ruim aantal docenten met een PhD is een basisvoorwaarde om de onderzoeksmentaliteit in de organisatie te brengen. Wij moeten het leuk maken en een goede balans vinden tussen de sense of urgency en sense of excitement.’

Van Tongeren wil binnen zijn zwaartepunt permanent kennis opbouwen. ‘We moeten vier jaar als hogeschool herkenbaar zijn op onze thema’s. We willen voor bijvoorbeeld cyber security een expertisecentrum ontwikkelen.’ Hij somt op: Nederland was afgelopen najaar doelwit van een cyberaanval, waarmee gegevens van onder meer waterschappen en ziekenhuizen geroofd zijn. Volgens kenners kon daarmee Nederland platgelegd worden. Uit een uitzending van EenVandaag bleek een jaar terug dat een belangrijke sluis het wachtwoord ‘sluis’ had. Als dat gehackt wordt, kan dat grote schade veroorzaken. ‘Wij willen onderzoeken hoe je dit kunt voorkomen. Niet alleen technisch, maar ook hoe je de bewustwording kunt vergroten, bijvoorbeeld om voor sterke wachtwoorden te kiezen.’ Zo’n centrum moet een publiek-private samenwerking worden met onder meer partners als Fox-IT en TNO.

Ranking

Van Tongeren ziet in het goed implementeren van het zwaartepunt de redding van De HHs. ‘Dat je in de Nederlandse rankings van vier naar twaalf zakt, is zorgelijk. Straks bij Europese rankings is dat het verschil tussen op de dertigste of de tweehonderdste plek staan. De zwaartepunten moeten ervoor zorgen dat het Nederlandse hoger onderwijs goed hoog op de internationale kaart komt. En dat mensen weten dat ze hier moeten zijn als ze binnen dit domein de top willen bereiken.’

Hij realiseert zich dat zijn ambities hoog zijn. Wat hoopt hij op korte termijn neer te zetten? ‘Over een jaar hebben we een netwerk waarin het zwaartepunt verankerd is. We hebben besloten welk type master we ontwikkelen en hoe we het onderzoeksprogramma opzetten. Een aantal onderzoeken staat al en de basisattitude onderzoek is een feit.’ •DdB


ARCHIEF

  Jaar:
  Maand:
   
 

ONZE BLOGGERS

LEONARD  
 
  Positiviteit

Als je eindverantwoordelijk bent voor een organisatie, dan heb je de neiging om te focussen op zaken die beter kunnen. Je wilt het als bestuursvoorzitter altijd beter doen en dan loop je weleens het risico om het complete plaatje uit het oog te verliezen: we hebben gewoon een prachtige hogeschool. Lees verder >>

 
DANIELLE  
 
  Give Till It Annoys

I am not a bad person. I help people move. I proofread papers. I’ve never shoplifted, I take in homeless hamsters, and I always tell the cashier to have a good day as well. That being established, those people who solicit for donations outside of the entrance to school have no business implying that I am a bad person Lees verder >>

 
LARA & KIM  
 
  Aan Kim: Die Deutsche Uni

Hey Kim, Mijn verwachtingen van studeren aan een Duitse universiteit bestonden voornamelijk uit vooroordelen gerelateerd aan de Duitse cultuur. Strenge professoren in pak, pünktlichkeit en veel teksten lezen. Ook verwachtte ik hier een grotere afstand tussen professoren en studenten, omdat Lees verder >>